Ogólnopolski konkurs NFOŚiGW „Szkoła z klimatem” jest skierowany do uczniów miejskich szkół ponadpodstawowych i ma na celu przede wszystkim uwrażliwianie młodzieży na kwestie ochrony środowiska i aktywizację do działania w tym kierunku, poprzez zainteresowanie zagadnieniami zmian klimatu, jak również działaniami mającymi na celu zmniejszenie lub uniknięcie ich negatywnych skutków. Konkurs ma w ten sposób nauczyć młode pokolenie odpowiedzialności za środowisko, w którym żyje i pokazać konkretne możliwości dbania o nie, zwłaszcza poprzez inicjatywy lokalne, których suma składa się na efekt ekologiczny, np. dla całego miasta.
„Warto pamiętać, że każdy, również młodzież i dzieci, może zrobić coś dobrego dla swojego otoczenia” – mówi Artur Lorkowski, Zastępca Prezesa NFOŚiGW, Przewodniczący Komisji Konkursowej – „Niezwykle istotne jest zdanie sobie sprawy, że każde, nawet najmniejsze działanie poprawiające jakość środowiska miejskiego i chroniące je przed skutkami zmian klimatu ma sens, ponieważ wszyscy możemy zmierzyć się z tymi zagadnieniami i zaproponować realne rozwiązania”.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, we współpracy z Ministerstwem Klimatu, poprzez swoje programy finansowania wspiera miasta w realizacji projektów na rzecz dostosowania do obecnych i przewidywanych zmian klimatycznych. Konieczność adaptacji do zmian klimatu dotyczy wszystkich ludzi żyjących na naszej planecie, a w szczególności mieszkańców miast, których liczba stale wzrasta, także w Polsce. Rozwój miast zwiększa oddziaływanie na środowisko i zdrowie człowieka poprzez m.in. emisję zanieczyszczeń do powietrza, zwartą strukturę przestrzeni zurbanizowanej czy fragmentację krajobrazu. Z drugiej strony rozwój zielono-niebieskiej infrastruktury i bardziej efektywne podejście do korzystania z zasobów środowiska na obszarach zurbanizowanych dają możliwości łagodzenia presji na środowisko i poprawę jakości życia mieszkańców.
Zadanie konkursowe
Zadanie konkursowe polega na przygotowaniu mini planu adaptacji do zmian klimatu dla terenu szkoły i ewentualnie jej najbliższej okolicy, obejmującego propozycje działań adaptacyjnych, które mogłyby być wykonane na terenie należącym do szkoły i jej bezpośredniego sąsiedztwa – otaczających domów, ulic, placów, parków, budowli itp. Należy wykonać opis stanu obecnego otoczenia szkoły, zagrożeń związanych ze zmianami klimatu i zaproponować, także w formie rysunku, jak można poprawić tę sytuację.
Na zgłoszenia zespołów (przez librusa) czekamy do 30 stycznia 2021 r.
p. Anna Baranowska-Kącka
p. Katarzyna Rybak
"Aby odnieść sukces trzeba 1% talentu,
9% szczęścia, a reszta to praca, praca, praca,..."
50-326 Wrocław
ul. Ks.J. Poniatowskiego 9